Herfstrace-2024 D.A.R.P.-competitie

BU33 & HK10
We deden met beide boten mee aan de afsluitende herfstrace-2024 van de D.A.R.P.-competitie.
Bij de voorbereidingen in de haven hebben we met een beetje geknutsel van 2 pikhaken een verlengde boom gemaakt om de fok te loevert te kunnen zetten. Duck-tape en veel tie-wraps maakten dat we er vertrouwen in hadden.
Voor vertrek een goede lunch van Tico, De Gooise Poelier en van 't Stoepje Angela. Top geregeld door Joppie. Zo start de Herfstrace-2024 go
Oefenslagen
Na de lunch zijn we met beide boten de haven uitgevaren om op het Eemmeer alvast een aantal slagen te maken. We varen vaak met wisselende bemanning en hebben geen vaste posities. Gevoel krijgen bij de windrichting en windkracht. Overleggen waar we willen liggen voor de start en welke rolverdeling we hebben.


Wedstrijdroute
Twee banen werden aan elkaar geplakt om zo een mooie wedstrijd te maken. Baan 26 richting Nijkerk (kruisrak) vervolgens op de terugweg baan 13 waarbij we op het Eemmeer een driehoek maakten.
Wedstrijdverloop Herfstrace-2024 op de HK10
Voor de start lagen we aan de hoge kant in de vaargeul naar Nieuwboer. Om op het juiste moment over de startlijn te gaan, wilden we nog wat langer daar blijven liggen. Van boven ons kwam echter de BU67 aanzeilen met de zeilen over bakboord, waardoor we gedwongen werden ook overstag te gaan. Te vroeg vonden wij en met De BU67 en de EB44 vlak naast ons werden we te ver naast het startschip gedreven. We konden er nog net langs en moesten nog 20 seconden langs de startlijn varen voordat de toeter ging. Toen laag we al zowat op de lage kant. Wel als eerste over de lijn, niet meer op de gunstigste positie en zeker niet de juiste snelheid.
De eerste slag was kort omdat we al best laag zaten. Overstag gaand hadden we de zeilen aan stuurboord terwijl het hele veld met de zeilen over bakboord er aan kwam. Gelukkig was het veld voldoende uit elkaar getrokken om er tussen door te komen zonder tijdsverlies. De volgende slag hadden wij juist weer voorrang. Zo kruisten we meermaals op weg naar de eerste boei op het smalle vaarwater langs het wrakkenkerkhof richting Nijkerk. Omdat we na de eerste boei op de terugweg naar het Eemmeer de wind in de rug kregen, maakten we net voor het ronden van de boei de kluiver helemaal gereed.
Boei gerond, kluiver omhoog, Fok te loevert, de bezaan/aap zetten en toch ook maar een waterzeil onder de giek. Volle bak al ons zeil ingezet. Op weg naar de tweede boei konden we met de kopgroep meekomen. We lagen vierde en zo'n 300 meter voor de 2e boei kwam een jol steeds dichterbij ons varen waardoor we wat tijd verloren. Tweede boei gerond en we waren van de jol af op weg naar de botter voor ons waar we net onder zaten. Dan kom je er wel bij, er overheen is zowat onmogelijk. wanneer je ernaast zit, neemt hij je de wind uit de zeilen waardoor je je snelheid verliest. We namen zijwaarts iets meer afstand. Bij de derde boei was die botter druk met een andere jol en samen voeren ze voorbij de boei een stuk door. We dachten in het gat daarachter de draai te kunnen maken om de boei te ronden. Dat was iets te positief ingeschat, de fok bleef hangen, de gang was eruit en we dreven zo op de boei af. Net te laat pakte de fok wind en we raakten de boei. Dat werd een extra rondje om de boei volgens de regens te ronden. Dat kost je zo 5 minuten. De aansluiting met de kopgroep was verloren en we kregen uit het veld erachter nieuwe tegenstanders.
Het laatste rak begon de wind af en toe te draaien en nam de kracht soms opeens af. Dan is het een kwestie van geluk hebben of niet. De achterliggers kwamen snel dichterbij. Ons geluk was dan weer dat ze elkaar af en toe dwars zaten en we opnieuw regelmatig moesten kruisen. Over de finishlijn hebben we de timer aangezet. Onze inschatting was dat we minimaal 8 minuten voorsprong moesten hebben ivm het handicapsysteem. Na goed zes minuten kwam de eerste achterligger echter al over de finish.
Een mooie herfstrace waar van alles in zat. Een goede wind, een smal kruisrak, alle zeilen gezet, zaken die lekker liepen, een paar foutjes en continu hard werken en strijd. Uiteindelijk als 6e geklasseerd en als 4e voor het seizoen. Als opleidingsboot doen we het dan helemaal prima.
Foto's van de dinsdagavond-competitie vind je hier.


