Kampen 2024 Oostwal-botterrace
Onderweg naar Kampen 2024
Kijk dat is het mooie van ruim water. Je kunt de helmstok (en daarmee het roer) gewoon een tijdje vastzetten om te genieten, een banaantje te eten en wat zaken te regelen.
Door de golfslag/deining op het IJsselmeer gaat het roer af en toe even de vrijheid zoeken om vervolgens weer voldoende druk te krijgen. Je zeil zet je zo in balans dat je de goede koers al redelijk hebt.
Dat zijn zaken die we bij ons op het Eemmeer niet echt kunnen oefenen. Voordat je het weet zit dan al op de kant.
Deze manier van varen werd vroeger bijna continu toegepast. Het gaf de visser de mogelijkheid om de netten uit te zetten, binnen te halen of een tijd te slepen en een tukkie te doen. Op de helmstok zie je ook de extra versteviging op de zijkanten ter bescherming. Afhankelijk van de koers en de wind kun je de pen meer naar links of rechts plaatsen.
Net onder de helmstok zie je een prachtige gefiguurdezaagde roos. Deze heeft een dubbele functie. De gaten in de roos zorgen voor ventilatie en maken het eenvoudiger om het paneel los te maken. Aan de zijkanten zitten draaihoutjes waardoor het paneel losgemaakt kan worden. We hebben er nu gereedschap, vetblokken/spuiten en los materiaal achter liggen.
Kampen 2024
De Kamper Buitenhaven wordt jaarlijks gevuld met botters en vergelijkbare schepen. Rijen dik liggen ze bij elkaar. En dat maakt het ook zo gezellig. Je bent direct op elkaar aangewezen om je boot goed vast te leggen, om stroom te regelen, om op de kade te komen en natuurlijk wanneer je weer vertrekt. Komt daar ook niet het spreekwoord "er tussenuit piepen" vandaan?
Kampen
Als voormalig Hanzestad heeft Kampen een rijke historie. Rijk geworden door het vervoer, opslag en verkoop van het Bentheimer Kalkzandsteen dat in grote delen van Europa gebruikt werd. En die rijkdom zie je terug in de prachtige kerken, huizen, winkels, pleinen en kades.
Zwolsche strijd
Kampen is de aanstichter van de bijnaam voor Zwollenaren: Blauwvingers. Over de oorzaak gaan meerdere verhalen de ronde. Deze versie kregen wij te horen.
"Zwolle had Kampen een carillon verkocht voor wat later bleek de prijs waarvoor ze er drie hadden kunnen kopen. Kampen was eerder akkoord gegaan met de prijs en Zwolle dwong Kampen die hoge prijs dan ook te betalen. Om de Zwollenaren toch een hak te zetten werd het bedrag in centen/stuivers betaald. Van het natellen zouden de Zwollenaren blauwe vingers hebben gekregen." Wil je weten hoe het waarschijnlijk wel zit kijk dan op het canonvannederland.
Een spuiter onderweg naar Kampen 2024
Onderweg naar Kampen werden we geconfronteerd met een spuiter. Een plek waar het water opeens de boot binnenstroomt. Niet iets om meteen van in paniek te raken, op zo'n lange tocht wel belangrijk om er direct iets aan te doen. Onder de deken (het dek in de kuip) zit de natte 'Bun'. Dit is een ruimte waar vroeger de vis in werd gedaan die uit de netten kwam. Deze ruimte staat via de kaagplaten in open verbinding met het water buiten de boot. Een kaasplaat heeft vele kleine gaatjes waar wel het water maar niet de vis door kan. Zo bleef de vis leven en kon vers aan land gebracht worden.
Tussen alle houten delen op de boot (binnen en buiten) wordt breeuwsel geslagen. Door verloop van tijd kan dat op sommige plekken weg gaan. Door de constante druk van het water, door algen en bovendeks vooral door vogels die dit als nestmateriaal gebruiken.
Repareren
Bram slaat hier met een stompe beitel breeuwsel tussen de delen. Steeds in een lusje zodat de lange vezels de verstopping dichten en het klem blijft zitten. Dit moet met de nodige voorzichtigheid gedaan worden, sla je wat te hard, dan sla je zo het bestaande breeuwsel tussen de delen weg of drijf je de planken te veel uit elkaar waardoor er een klein stukje verderop een spuiter ontstaat.
Zien welk onderhoud er nog meer gedaan wordt?