Museumhaven Spakenburg - Ook upgrade HK10 mede dankzij subsidie Prins Bernhard Cultuurfonds

Ook upgrade HK10 mede dankzij subsidie Prins Bernhard Cultuurfonds

De in 1885 te Hasselt gebouwde houten botter HK10 kwam in mei 2018 als eerste botter in bezit van Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg. Het schip is 12,50 meter lang, 4,20 meter breed en heeft een diepgang van 0,8 meter. Recent schreven wij al uitgebreid over de restauratie van de BU33. Deze botter is recent door burgemeester Van de Groep weer te water gelaten met een geheel nieuwe “huid”. Om de HK10 weer in een goede conditie te krijgen, is net als bij de BU33, groot onderhoud noodzakelijk.

Het Prins Bernhard Cultuurfonds is benaderd voor subsidie. Begin april 2019 viel de bevestiging op de mat met daarin de toekenning van een mooie subsidie!


Net als bij de BU33 hebben we het hier niet over wat schuur- en schilderwerk, maar over het vervangen van een flink aantal houten spanten. Hierbij zitten echter de meeste onderdelen onder water en aan de binnenkant van het schip. Hierdoor is deze fase van de restauratie voor de “leek” veel minder zichtbaar dan de nieuwe huid van de BU33, maar minstens zo belangrijk!

Ook voor de HK10 is gestart met het opzetten van een restauratieplan, ondersteund met een aantal offertes vanuit Scheepstimmerwerf Nieuwboer waarna het Prins Bernhard Cultuurfonds is benaderd voor subsidie. Begin april 2019 viel de toekenning van een mooie subsidie van het Prins Bernhard Cultuurfonds op de mat. Met de afronding van de restauratie van de BU33 ontstond direct ruimte op de werf om de HK10 op de helling te trekken en te starten met de restauratie.

 

Verdwenen lijfstuk
Ontbrekende dekenpoten
Ook hier veel compost

    

Met inzet van enthousiaste vrijwilligers is gestart met het verwijderen van het slechte hout van de “lijfstukken” van de HK 10 en een aantal andere in slechte staat verkerende onderdelen van het schip, zoals een aantal dekenpoten en hoofd/tussenschotten en gangen.
Het onderhoud aan de HK10 zorgt voor de botterwerf opnieuw voor broodnodige inkomsten. Deze week is gestart met het plaatsen van de laatste onderdelen aan de HK10. Aansluitend kan gestart worden met het breeuwen (naden dichten), schuren en schilderen.

 

 

 Zo draagt Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg (SBMS) - zowel in 2019 als 2020 - met restauraties van de BU33 en de HK10 bij aan aanzienlijk betere condities voor beide schepen èn aan werk voor de Scheepstimmerwerf. Op die manier wordt er constructief aan de doelstelling van de SBMS gewerkt.
Met genoemde toegekende subsidies zijn we er helaas niet. Als Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg hebben we structureel inkomsten nodig om ook andere botters voor de toekomst te behouden.
Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg heeft als doel de haven van Spakenburg, vol historische vissersschepen met alle levendigheid in gave staat te behouden voor de toekomst.
De stichting zet beide aangekochte schepen in om
* vrijwilligers op te leiden tot schippers,
* het ambacht rond onderhoud te leren, maar ook om
* te varen met jeugd vanuit basis- en voortgezet onderwijs en
* hen zo bekend te maken met - en enthousiast te krijgen voor de botters en de visserij waar de schepen oorspronkelijk voor gebouwd zijn.

De stichting heeft de status van Culturele ANBI waardoor donaties fiscaal zeer aantrekkelijk zijn.
Voor donateurs van culturele ANBI’s geldt namelijk een extra giftenaftrek: particulieren mogen in de aangifte inkomstenbelasting een gift aan een culturele ANBI met 1,25 verhogen en als gift aftrekken.
Ondernemingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, mogen zelfs 1,5 keer het bedrag van een dergelijke gift aftrekken in de aangifte vennootschapsbelasting!!

Help je ook mee onze Museumhaven, de Scheepstimmerwerf en de botters als kroonjuwelen voor de toekomst en daarmee voor ons nageslacht te behouden?
Meer informatie: www.museumhavenspakenburg.nl
Reageren?