Museumhaven Spakenburg - Nieuws

Mogen we even met de deur in huis vallen … Voetballen gaat om winnen, winnen van elkaar. In Bunschoten-Spakenburg weten we daar alles van. Er kan er maar een de beste zijn! En als de één wint, dan verliest de ander.


Net zoals op elke dinsdagavond, de DARP; de DinsdagAvondRond-enPlatbodem competitie. Daar kan ook maar één van onze mooie Spakenburgse schepen per wedstrijd winnen. En aan het eind van het jaar heeft gewoon de beste gewonnen!
Het is niet enkel genieten van die wedstrijd. Want, zeg nou zelf, een rondje haven met de schepen en de werf is ook een genot voor oog. Daarover zijn we het allemaal eens. Daar hebben onze inwoners geen competitie over! Dat moet blijven!

De haven van Spakenburg deze winter: alles en iedereen onder zeil?


Wie nu langs de haven van Spakenburg loopt ziet bijna alle schepen onder zeil. Onder zeil? Nou, dat zegt de leek. Onder zeil betekent eigenlijk: alle zeilen op en klaar om weg te zeilen. We moeten eigenlijk zeggen: schepen onder de dekzeilen. Dat is dus wat we zien. Dat was vroeger, toen er nog gevist werd met de schepen, trouwens wel anders. Er werd zomer en winter door gevist, behalve met ijs. Kijk maar eens goed, op het voordek zie je overal een schoorsteentje van het kacheltje dat in het vooronder staat.
De voorbijganger krijgt de indruk dat er niks gebeurt. Dat de eigenaar en de bemanning lekker op de bank bij de open haard voor de tv zitten. Hoe zit dat eigenlijk. Wordt er geluierd? We vroegen dat aan enkele schippers.
Dan blijkt dat de winter juist erg druk is. Alles moet eerst winterklaar gemaakt worden. Het schip wordt helemaal leeggehaald. Schimmel wordt bestreden, reparaties van klein tot groot. Zeg maar van motor tot mast. Het is ook de grote winterschoonmaak en alles weer insmeren, en spanten opschuren en lekker in de olie zetten. Zeilen worden gedroogd en gerepareerd.
Vaak gaat een schip ook de helling op voor onderhoud en reparatie van het onderschip. Dat is het echte zware onderhoud. Ook al wordt er dan misschien iets rustiger gedaan, alles wat in het eigen vermogen ligt wordt zoveel als mogelijk is zelf gedaan. Ook het houtwerk, de roeren en de zwaarden. En dat wat niet zelf kan, wordt vakkundig door de werf gedaan. De afwerking dan weer door de schippers. Je hoeft je met een schip nooit te vervelen, is een veel gehoorde uitdrukking.
Is het ook een dure tijd, is dan de vraag? Hellingen is altijd duur, dat is ook vaak veel en arbeidsintensief werk. Dan lopen de kosten op in een tijd dat er geen inkomsten zijn. Maar het is vooral tijd, tijd, tijd. Schippers proberen natuurlijk altijd zoveel mogelijk zelf te doen. Er is ook geen keuze, je kunt het onderhoud nu eenmaal niet overslaan, en zegt men dan: 'het moet gewoon goed gebeuren, goedkoper is meestal duurkoop'. Dus wij slapen nooit, zijn altijd wakker, ook al zijn we misschien iets rustiger.
En dan de onvermijdelijk vraag wanneer we weer onder zeil gaan en of het al kriebelt? Onder zeil wordt iets van april, daar is iedereen het over eens. Het kriebelt bij de een meer dan bij de ander. Dat gaat van even rustig aan‘ tot ‘het kriebelt altijd’
Dus als je nu door de haven loopt lijkt het rustig, maar dat is het niet! Er is volop activiteit, kijk maar eens goed! En loop dan in de zomer nog eens langs Spakenburgs trots: de klassieke schepen die daar onder zeil liggen te pronken. Alles mooi, alles heel, alles rustig … Dat kan omdat het altijd door gaat: zomer en winter.

In de hoogtijdagen van vissersdorp Spakenburg, we hebben het over 1920, dobberden er maar liefst 209 botters in de haven. Karakteristieke platbodems, gemaakt om de woelige Zuiderzee te bedwingen. Vandaag werkt een stichting met man en macht om de restanten van deze bottervloot te redden van de ondergang.

BU33. Zo heet de tweede en jongste botter die Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg in bezit heeft. ‘Gebouwd in 1904, in Huizen,’ vertelt bestuurslid Zacharias van Diermen. ‘Hiervoor was het schip dertig jaar lang van een particulier. Toen deze ernstig ziek werd, dreigde Spakenburg de botter te verliezen. Er waren kapers op de kust. Of nou ja, kópers, van buiten het dorp. Gelukkig kregen we het schip toch in handen, en met steun van het K.F. Hein Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds konden we het gaan restaureren. De botter was in slechte staat. We voorzagen een ton aan kosten.’ Dat er veel aan moest gebeuren, bleek geen slechte inschatting te zijn. Vlak voordat de restauratie startte, zonk de BU33 als een steen naar de bodem van de haven.

De HK 10 is het afgelopen seizoen intensief door de vrijwilligers gebruikt als opleidingsschip wat heeft geresulteerd in 11 opstappers en 4 nieuwe schippers. Door de vele lekkages en de versleten aandrijfas was restauratie dringend nodig.

Voor deze restauratie geeft het KF Heinfonds €7500 aan subsidie en er is nog een restant van de subsidie van de eerste fase van €840 van de subsidie van het Bernhard Cultuurfonds.
Rut Heinen die de leiding heeft over het project en zelf meewerkt, vertelde wat er allemaal moet gebeuren.

Nog geen euro coronasteun uitbetaald: Bunschotense botterschippers hebben het zwaar


De historische museumhaven van Bunschoten-Spakenburg wacht nog steeds op de financiële coronasteun vanuit het Rijk. Eind augustus maakte cultuurminister Ingrid van Engelshoven bekend 15 miljoen euro uit te trekken voor varend erfgoed in Nederland, maar daarvan is nog niets uitgegeven. "Er gaan er een paar hartstikke lek", stelt Marc Schoonebeek, voorzitter van de Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg (SBMS).
Veel geld hebben de botterschippers dit jaar niet kunnen verdienen. Door de coronamaatregelen lagen de boten maandenlang stil en toen de schepen weer tochten mochten maken, was een groot deel van het vaarseizoen al voorbij. "En wat dacht je van evenementen?", benadrukt Schoonebeek.

Op zaterdagochtend 14 november is door Bert Hopman namens Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg een cheque uitgereikt van ruim 16000 euro aan de schippers van o.a. de botters BU9, BU2, HK8 en de BU210.
 
Deze aanmoedigingsbijdrage is een tegemoetkoming in de te maken kosten ten behoeve van het onderhoud van dit varend erfgoed. Bert, het nieuwe bestuurslid van de stichting,met Marketing en Communicatie in de portefeuille, geeft aan dat de stichting ook in deze moeilijke tijd al het mogelijke doet om de haven van Spakenburg, gevuld met historische schepen te behouden voor de toekomst. Dit is natuurlijk niet mogelijk zonder de hulp van onze sponsors en vrijwilligers.

Wil jij bijdragen aan het behoud van Museumhaven Spakenburg en haar botters? Kun je goed coördineren, structureren en communiceren? Dan wordt het tijd om eens kennis te komen maken onder het genot van een kopje koffie!
Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg (SBMS) heeft enkele jaren geleden het botter -opstap-plan opgestart. Dit als laagdrempelige manier voor lokale mensen en bezoekers om kennis te maken met de
Museumhaven Spakenburg en zijn fenomenale botters!

Aanmoedigingsbijdrage SBMS van € 2.000,- voor restauratie BU 5.

Op zaterdagochtend 28 december is door Zacharias van Diermen namens Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg (SBMS) de eerste aanmoedigingsbijdrage overhandigd.
Onder toeziend oog van een aantal vrijwilligers en bestuursleden had Jaap Koelewijn, eigenaar van de in 1889 te Spakenburg gebouwde botter BU 5, de primeur om als eerste botereigenaar een cheque van € 2.000,- in ontvangst nemen.
In de afgelopen maanden heeft Jaap Koelewijn de nodige restauratiewerkzaamheden uitgevoerd aan zijn botter, zodat die er op verschillende onderdelen weer als nieuw uitziet. De aanmoedigingsbijdrage is een mooie tegemoetkoming in de gemaakte kosten van de restauratie aan de BU 5.

De in 1885 te Hasselt gebouwde houten botter HK10 kwam in mei 2018 als eerste botter in bezit van Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg. Het schip is 12,50 meter lang, 4,20 meter breed en heeft een diepgang van 0,8 meter. Recent schreven wij al uitgebreid over de restauratie van de BU33. Deze botter is recent door burgemeester Van de Groep weer te water gelaten met een geheel nieuwe “huid”. Om de HK10 weer in een goede conditie te krijgen, is net als bij de BU33, groot onderhoud noodzakelijk.

Het Prins Bernhard Cultuurfonds is benaderd voor subsidie. Begin april 2019 viel de bevestiging op de mat met daarin de toekenning van een mooie subsidie!

De Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg (SBMS) bezit momenteel twee botters, te weten de HK10 en de BU33.
De HK10 werd afgelopen jaar niet alleen al regelmatig ingezet voor het botteropstappen, maar ook bij andere grootse evenementen in vissersplaatsen langs de Randmeren.
Tevens was zij opleidingsschip voor de groepen bottervrijwilligers van 2018 en 2019.
(Volgend jaar wordt daar ook de BU33 voor ingezet).

Dit voorjaar is er (weliswaar wat later dan vorig seizoen) een tweede groep vrijwilligers gestart met theorielessen in de Rode Loods. Hierbij werd tijdens de opleiding (door Bram Korpádi en Marian Erkelens Korpádi) gebruik gemaakt van het handboek vol informatie en lesstof. Ook foto’s en filmbeelden werden ingezet als lesmateriaal. Jeroen Ros heeft een avond gevuld met een rondleiding en informatie over de Scheepstimmerwerf. Tim van Halteren gaat binnenkort lesgeven in het knopen en splitsen van touw en Henk van Dorst gaat de vaarregels uitleggen. Oud-vissers zijn een avond te gast geweest met verhalen over hun visserijverleden. Zo was er een breed, gevarieerd lesaanbod.

Stichting Behoud Museumhaven is in het bezit van twee botters, te weten de HK 10 en de BU 33. Velen zullen zich met name deze laatste botter herinneren. In de nacht van 4 op 5 mei 2019 is deze 115 jaar oude botter gezonken in de haven van Spakenburg.

De in Huizen gebouwde botter BU33 is sinds november 2018 - na ruim 30 jaar in particulier eigendom geweest te zijn - in bezit van Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg. 
Het schip is 13,65m lang, 4,40m breed en heeft een diepgang van 0,9m. Om het schip weer in een goede conditie te krijgen is groot onderhoud meer dan noodzakelijk.

Het Prins Bernhard Cultuurfonds is benaderd voor subsidie. Begin april 2019 viel de bevestiging op de mat met daarin de toekenning van een mooie subsidie! Na de Zuidwalwedstrijden zou gestart worden met de eerste fase van de restauratie.

Citymanager Paul Hoogermolen overhandigde vanmiddag bij Museumhaven Spakenburg de eerste goodiebags aan opstappers uit Canada.
In de goodiebag zit toeristische informatie over Spakenburg plus presentjes van lokale ondernemers.
Iedereen die de komende tijd een vaartochtje met een botter boekt via www.museumhavenspakenburg.nl/nl/bottertocht krijgt zo'n leuk gevuld promo tasje.

Wanneer maak jij zo'n ontspannende bottertocht?

#vaartocht #botter #goodiebag #spakenburg #museumhaven

 

Haringparty Spakenburg

Prachtige opbrengst voor het eerste vaatje nieuwe haring, bestemd voor de Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg tijdens de Nationale Haringdag in Spakenburg 12 juni 2019

Na een uitgebreid, ontbijtbuffet in een supergrote tent op het Spuiplein (verzorgd door Restaurant de Mandemaaker) kregen de botterschippers groepen gasten toegewezen. Met elkaar liepen ze naar de botters waarop ze de wedstrijd zouden gaan meezeilen vanuit Museumhaven Spakenburg.

Er stond een mooie bries, maar het zonnetje liet het toch wat afweten.De politieke delegatie aan boord van de BU65 was hevig geïnteresseerd in al het wel en wee rond de SBMS, haar missie en doelstellingen. Ook andere Spakenburgse hoogtepunten en bijzonderheden passeerden de revue, waarover ze enthousiast raakten. Ze meldden dat ze vast en zeker snel terug zouden komen. Er werd aan boord een glaasje korenwijn geschonken, waarna rondgegaan werd met de eerste verse nieuwe haringen geserveerd met een uitje en zuur. Smullen dus!

De botters en de haven, een onmisbaar beeld voor ons mooie dorp. Toch is het behouden van deze unieke culturele erfgoederen niet vanzelfsprekend. In de komende weken maak je kennis met mensen die betrokken zijn in de samenleving van Bunschoten Spakenburg. Ze hebben een hart voor de Museumhaven en haar botters. Vanuit dat hart zijn zij ook ambassadeur geworden van de Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg. Zij vertellen je meer over hun persoonlijke kijk op en ervaring met de haven en de botters.   

In deze vierde editie spreken wij predikant Gertjan van Harten.
Hoe kijkt hij - als iemand die geen geboren Spakenburger is - naar het unieke erfgoed van de Museumhaven en de botters.
En zijn er raakvlakken tussen het geloofsleven en de historie rondom de botters?